Ruokavaliomuutokset

Kirjoitin muutama viikko sitten viime vuoden ruokapäästöistäni ja ajattelin nyt kirjoittaa vähän tarkemmin, mitä muutoksia olen tehnyt.

Aamupalani on muuttunut juustoleivistä avokado- tai hummusleipiin, tuorepuuroon tai perinteisempään kaurapuuroon. Aamukahvin maidon olen vaihtanut kauramaitoon. Sen lisäksi, että päästöt ovat vähentyneet, aamupalani on vaihtunut monipuolisemmaksi. Nyt tuntuu vaikealta uskoa, että söin juustolla ja kurkulla päälystettyä paahdettua ruisleipää kyllästymättä kymmenen vuotta lähes jokaikinen aamu!

Lounaani söin viime vuonnakin ravintolassa, mutta valitsin useimmiten kasvisvaihtoehdon, jos sellainen oli saatavilla ja yleensä oli. Kasvisruuan lisääminen onkin mielestäni helpointa aloittaa juuri lounaista. Jos lounaan syö koulu- tai työpaikkaruokalassa, kasvisvaihtoehdon valitseminen ei vaadi minkäänlaista lisäponnistelua.

Kesällä laskin, että kanaruoka on kuitenkin usein juustoista kasvisruokaa päästöttömämpi vaihtoehto, joten viime syksynä söin enemmän kanaa. Loppuvuodesta kuitenkin luin, kuinka monet ravintolat käyttävät thaimaalaista pakastekanaa (en valitettavasti löytänyt juttua enää). Nykyään teenkin aina oletuksen, että ravintolan liha on ulkomaista, jos alkuperää ei ole mainittu, ja kasvisruoka on siksikin parempi vaihtoehto. Miksi maksaisin ravintolassa enemmän sellaisesta ruuasta, jota en kelpuuttaisi lautaselleni kotonakaan?

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kotona olemme tehneet myös enemmän kasvisruokaa. Kesällä ja syksyllä tein paljon pastaruokia kesäkurpitsasta ja munakoisosta. Talvella innostuin punajuuresta ja alkukeväästä hullaannuin parsakaaliin. Nyt on tullut grillattua paljon eri kasviksia, kuten munakoisoa, sieniä, parsaa ja paprikaa. Myös erilaisia papuja, linssejä ja kikherneitä on tullut testailtua. Yleensä käytän jotain valmista papusekoitusta, jota ei tarvitse liottaa. Niistä saa nopeasti valmistettua vaikka mitä kastikkeita pastalle tai suosikkiruokaani kasvistortilloihin.

Pikaruokana toimii hyvin Ikean pakastekasvispyörykät ja sosekeitotkin ovat melko nopeita valmistaa. Yritän suosia sesonkikasviksia, mutta kirsikkatomaatit ovat ”paheeni” ympäri vuoden. Kasvihuonekurkusta luovuin viime talvena kokonaan.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Välipaloina söin ennen usein rahkaa, koska se oli helppoa ja nopeaa. Nykyisin olen vaihtanut rahkat banaaniin, kaurapuuroon, cashew-pähkinöihin tai Yosan kauravälipaloihin. Monet kasvimaitotuotteet vaativat mielestäni vähän totuttelua makuun, mutta Yosat veivät kyllä heti voiton jogurteista (paitsi vanilja oli vähän outo). Välipalatkin ovat siis monipuolistuneet ja rahaakin säästyy, koska rahkat ovat melko kalliita. Esimerkiksi usein syömäni Fazerin Alku-puuro banaanilla maksaa noin 60 senttiä per annos.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Tekemäni muutokset ovat mielestäni olleet helppoja. Tällainen ruokavalio, jossa mistään ei tarvitse luopua kokonaan, sopii minulle parhaitan. Uuden ruokavalion noudattaminen tuntuu myös helpommalta, kun mikään ei ole kokonaan kielletty. (Toimisipa tämä myös karkkeihin.) Olen kuitenkin huomannut, että mitä vähemmän syön lihaa sitä vähemmän myös kaipaan sitä.

 

 

 

 

2 kommenttia artikkeliin ”Ruokavaliomuutokset

  1. Oletpa tehnyt hienoja muutoksia! Avokado ja hummus ovat kyllä ihania leivän päällä. 🙂 Itse en juurikaan syönyt kumpaakaan ennen vegaaniksi siirtymistä, mutta nykyään ne ovat tosi herkkua, paljon suomalaisia mietoja juustoja maukkaampia päästöistä puhumattakaan. Myös puurot, pastat ja kasvislounaat kuulostavat hyviltä; sinulle tuntuu monessakin asiassa sopivan paremmin maltillisempi taival kuin totaalikieltäytyminen, autoilun ja ruokailun kanssa ainakin. 🙂

    Tykkää

  2. Kiva kuulla! Avokado tuntui minusta aluksi jotenkin liian herkulta aamupalaksi. Vähän kuin söisi karkkia tai sipsiä, mutta enää sen syöminen ei aiheuta syyllisyyttä 😊
    Olen ehkä tehnyt liian monta elämänmuutosta, jossa kaikki menee uusiksi ja uusi elämä ei ole kovin kauaa kestänyt. Maltillisemmat muutokset tuntuvat ainakin itselläni olevan pysyvämpiä.

    Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s