Pyörällä Ahvenanmaalle

Pyöräilyviikon lopetukseksi sopii hyvin ekologinen lomavinkki eli pyöräretki Ahvenanmaalle. Omasta reissustani on vajaa kaksi vuotta, joten kaikki yksityiskohdat eivät valitettavasti ole enää tarkasti muistissa. Tässä kuitenkin reittiesimerkki, joka sopii toteutettavaksi ihan peruspyörällä ja peruskunnolla. (Sinä kesänä en muuten ollut juuri pyöräillyt pidempiä matkoja, koska työmatkani oli yli 50 km.)

1. Päivä: matka alkoi junamatkalla Turkuun. Pyöräpaikat pitää ostaa etukäteen, koska niitä on vain muutama per juna tai kaikissa niitä ei ole ollenkaan. Yleensä pyöräpaikalle on jo tunkenut joku (muka tietämätön) ilman lippua. Turusta pyöräiltiin Kaarinan kautta Paraisille, jossa yövyttiin leirintäalueella (Solliden). Meillä oli mukana teltta ja makuupussit, joten kaikki yöt nukuttiin teltassa. Ensimmäisenä päivänä pyöräilyä yhteensä 10 + 25 km.

Pyöräily Saariston rengastie
Sillalla jossain Turun ja Paraisten välillä
Ahvenanmaa pyöräily
Leirintäalueella Paraisissa

2. Päivä: Paraisilta matka jatkui aamupäivällä kohti Nauvoa. Muistelen että aluksi teltan purkamiseen ja pakkaamiseen meni liikaa aikaa ja päästiin jatkamaan matkaa aika myöhään. Ensimmäinen tauko pidettiin Sattmarkin kahvituvalla, jonka jälkeen oli vielä pyöräiltävää ennen lauttaa Nauvon saarelle. Seuraava tauko pidettiin Nauvon ”keskustassa”, jossa on vierasvenesatama. Syötiin siellä hyvin ja ostettiin kaupasta vähän eväitä seuraavaksi päiväksi. Illalla poljettiin vielä saaren toiseen päähän, jossa oltiin yötä pienellä leirintäalueella (LomaNauvo, ilmeisesti lopetettu). Toisen päivän pyöräilyt yhteensä noin 50 km.

Pyörällä Ahvenanmaalle
Matka jatkuu tauon jälkeen
Pyörät varusteineen Nauvossa

3. Päivä: Mentiin heti aamulla Korppooseen lautalla, joka lähti ihan leirintäalueen vierestä. Korppoossa ei yövytty, vaan pyöräiltiin Galtbyyn, josta jatkettiin lautalla (2,5 h) Kökarin saarelle, jossa oltiin yötä leirintäalueella (Sandvik). Satoi melkein koko päivän, joten ei kauheasti kierretty saarta, joka on kuulemma kaunis. Käytiin kuitenkin syömässä saarella olleen hotellin ravintolassa, joka ei kyllä sovellu ihan minibudjetin matkaajalle. Syötiin reissulla aika paljon ravintoloissa eikä pihistelty ruuan suhteen niin paljon kuin ehkä matkoilla yleensä. Tällä kertaa kuitenkin matka ja majoitukset olivat lähes ilmaisia, joten syömiseen pystyi panostamaan enemmän. Pyöräilyä kolmantena päivä tuli vain noin 15 km.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Melkein koko päivän satoi, mutta saatiin silti nauttia upeasta auringonlaskusta.

4. Päivä: Lähdettiin aikaisin aamulla lautalla kohti Ahvenanmaan Långnäsiä (2,5 h), josta pyöräiltiin Maarianhaminaan. Långnäsin ja Marianhaminan välillä ei ollut oikein mitään hyviä pysähdyspaikkoja. Yksi kauppa löydettiin, josta ostettiin makkaraa, joka valmistettiin Trangialla pussipastan kanssa. Tämä oli ainoa kerta kun oikeasti tarvittiin kokkausvälineitä. Leirintäalueilla oli yleensä jonkinlainen ruuanlaittomahdollisuus omasta takaa. Maarianhaminassa pystytettiin teltta leirintäalueelle (Gröna uddens camping) ja lähdettiin tutustumaan kaupunkiin. Pyöräilyä 30-40 km (muistelen että eksyttiin vähän jossain kohtaa).

Lautalla

5. Päivä: Maarianhaminassa nukutun yön jälkeen lähdettiin jatkamaan pidemmälle Ahvenanmaata. Pyöräiltiin Bomarsundin linnoituksen raunioiden vieressä sijainneelle leirintäalueelle (Puttes camping).  Illalla pyöräiltiin vielä vähän lisää jätskille läheiselle kioskille, joka ei kuitenkaan ollut kovin lähellä. Pyöräilyä yhteensä 40-50 km

Bomarsundin linnoituksen raunioilla

6. Päivä: Lähdettiin pyöräilemään takaisin kohti Maarianhaminaa, josta meillä lähti puolen yön jälkeen Viking Linen laiva kohti Helsinkiä. Ajettiin takaisin suunnilleen samaa reittiä ja pysähdyttiin ulkoilmamuseossa ja Kastelholman linnassa, jonne ei ehditty edellisenä päivänä. Syötiin myös vihdoin Ahvenanmaan pannukakkua ja tehtiin ekstralenkki Stallhagenin panimoravintolaan.

Maarianhaminassakin meille jäi vielä aikaa kierrellä ja syödä ja juoda vähän lisää. Käytiin myös merenkulkumuseossa, jonne kuitenkin saavuttiin niin myöhään, ettei meillä ollut tarpeeksi aikaa kierrellä. Pyörät ajettiin laivaan autokannen kautta, mikä oli minusta jännittävää, koska en ollut koskaan ennen edes käynyt autokannella. Pyöräilyä tuli viimeisenä varsinaisena pyöräilypäivänä yli 50 km ja oltiinkin aika poikki kun päästiin laivaan, jossa autokannen alla sijainnut C-hytti tuntui aika luksukselta.

Kastelholman linna
Ulkoilmamuseossa
Ahvenanmaan pannukakkua

Päivä 7: Syötiin aamupala laivan buffetissa ja pyöräiltiin kotiin satamasta Helsingissä.

Kokonaisuutena reissu oli todella onnistunut ja säätkin suosi pääosin. Parina yönä satoi, mutta kaatosateessa ei tarvinnut pyöräillä kertaakaan. Ruokaa meillä oli mukana ihan liikaa, koska sitä pystyi ostamaan aika hyvin matkan varrelta. Oltiin selvitetty etukäteen leirintäalueet, kauppojen ja mahdollisten ruokapaikkojen sijainnit. Lautta-aikataulut kannattaa myös selvittää etukäteen, koska niitä ei mene kovin montaa päivässä. Paluumatkaa lukuunottamatta ei oltu kuitenkaan varattu mitään etukäteen. Oppaana meillä oli kirjastosta lainattu Ahvenanmaan ja Turun saariston pyöräilykartta.

Lauttamatkat olivat silloin pyöräilijöille ilmaisia, mutta tämä saattaa vaihdella ajankohdan mukaan. Telttapaikat (+2 henkilöä) olivat muistaakseni yleensä alle 20 euroa. Laivamatka oli reissun kallein osuus, 168 € kahdelta (sis. hytin aamiaisen ja kaksi pyörää). Tässä olisi varmasti voinut säästää, jos olisi varannut aikaisemmin, mutta päätettiin reissu aika lyhyellä varoitusajalla. Ruokiin meni myös aika paljon rahaa, koska syötiin yleensä ravintolassa tai kahvilassa. Aamupala tehtiin kuitenkin yleensä itse.

Onko teillä kokemuksia pidemmistä pyöräreissuista Ahvenanmaalta tai jostain muualta? Jos pyöräily Ahvenanmaalla kiinnostaa, niin minulle saa esittää kysymyksiä.