Ruokapäiväkirja

Yleensä ruokapäiväkirjaa pidetään kai laihdutusmielessä, mutta nyt olisi tarkoitus tehdä ruokavalioon hiilidioksidipäästöjä vähentäviä muutoksia. Tämä ruokapäiväkirja on viime vuoden puolelta pari viikkoa ennen joulua, siis ennen kuin aloin ajatella syömistä taas myös ympäristön kannalta.

Ma
Aamupala: Lidlin paistopisteen sämpylä, päällä oivariinia, meetwurstia ja
kotimaista (kasvihuone)kurkkua, kapseli-cappuccino
Töissä kuppi vihreää teetä
Lounas: kanaparmesan-salaatti, sämpylä ja vesi (kahvilassa)
Pussi-cappuchino
Välipala: Arlan proteiinirahka
Iltaruoka: itsetehtyjä lihapullia (naudan jauhelihasta, kermaviili, sipuli),
lohkoperunat uunissa (uuni päällä yhteensä noin 45 min 225 C),
kermaviilikastike. Tässä oli tarkoitus käyttää mahdollisimman paljon
vanhaksimenevää kermaviiliä, mikä onnistui aika hyvin, melkein kaksi
purkkia tyhjeni), kaksi lasia cola zeroa
"Iltapala" Fazerinasuklaata 70 g, chailatte kapselikeittimellä

Ti
2 siivua pähkinäleipää, päällä oivariinia, meetwurstia ja ja ulkomaista
kurkkua, kapseli-cappuccino
Töissä kuppi vihreää teetä, banaani
Lounas: sushia 11 palaa, pieni annos riisiä, kanakastiketta, friteerattu
kanapala
Pussi-cappuchino
Välipala: Valion mandariinijuustokakkujogurtti
Iltaruoka: sama kuin maanantaina + yksi lasi cola zeroa,
Iltapalaksi taas suklaata n. 70 g

Omia ruokiani en tajunnut kuvata, joten tämä ja muut kuvat Pixabaysta.
Omia ruokiani en tajunnut kuvata, joten tämä ja muut kuvat Pixabaysta.
Ke
2 siivua (kuivaa) pähkinäleipää, päällä oivariinia, meetwurstia ja ulkomaista
kurkkua
Töissä pussi-cappuccino, Arlan proteiinirahka
Lounas: kasvihampurilainen soijajuustolla, bataattiranskalaiset, kahvi
ja pipari
mustaa teetä
Välipala 1: yli viikko sitten vanhaksi mennyt Skyr-kiivirahka
Välipala 2: pähkinäpatukan puolikas, Danone activia rahka
Iltaruoka: pienempi annos lihapullia (3kpl) ja keitettyjä perunoita
Fazerina suklaata 70 g

To
2 viipaletta ruisleipää, päällä oivariinia, juustoa (arki-Gouda) ja ulkomaista
kurkkua, kapseli-cappuchino
Töissä: Arlan proteiinirahka, vihreää teetä
Lounas: thai-buffet, riisiä ja naudanlihakastiketta, riisinuudelia
pussi-cappuccino
Välipala: 2 viipaletta ruisleipää, päällä oivariinia, juustoa, meetwurstia ja
ulkomaista kurkkua
Iltaruoka: pakastehernepihvejä, pastaa pestolla ja kermaviilikastike
missä suklaa??

chocolate-551424_1280
Pe
2 viipaletta ruisleipää, päällä oivariinia, juustoa (arki-gouda) ja ulkomaista
kurkkua, kapseli-cappuchino
Töissä: jogurtti, vihreää teetä
Lounas: pizza (kinkkua, mozzarellaa, rucolaa)
Iltaruoka: cesar-salaatti, light cola
Illalla: omenasiideri ja yllättäen taas suklaata
La
Aamupala: 2  viipaletta taikaruisporkkanaleipää, päällä oivariinia, juustoa
(arki-gouda) ja ulkomaista kurkkua, kapselikaakaokahvi, lasi
appelsiinimehua
Välipala: avocado-mansikka-maustamaton jogurtti -smoothie
Lounas: artisokka-mozzarella-salaatti, pala patonkia, cola zero
Välipala: mangorahka
Illalla: lohipiirakkaa, 2 viipaletta ruisleipää, päällä oivariinia, Gouda-
juustoa ja suomalaista (kasvihuone)kurkkua, glögiä, lonkero

salad-374173_1280
Su
2 viipaletta ruisleipää, päällä oivariinia, Gouda-juustoa ja suomalaista
kurkkua, suodatinkahvi maidolla, mansikka banaanismoothie
Lounas: kuhaa, perunoita ja sienikastiketta, salaattia, kurkkua, tomaattia,
balsamico-kastiketta
Jälkiruoka: joulutorttu, pala mutakakkua, kermavaahtoa, kahvi maidolla,
Twist-karkkeja
Välipala/iltaruoka: täytetty saaristolaisleipä ja light cola kahvilassa
yrttiteetä

Hieman ehkä järkyttää tuo suklaan määrä, vaikkei se ympäristön kannalta sieltä haitallisimmasta päästä ole. Ruokapäiväkirja on siis ajalta ennen joulua, joten ehkä se vähän selittää suklaan kulutusta. Muuten viikon ruokailu on aikalailla sitä mitä se normaalistikin on ollut.

Kuulin ruoan ilmastovaikutuksista ensimmäisen kerran reilu kuusi vuotta sitten ja aloinkin silloin vähentää naudanlihan syöntiä ja suosia kasvispainotteisempaa ruokavaliota. Riisistä en ole oikein koskaan tykännyt, joten sain silloin hyvän syyn vältellä sitä. (Syy miksi riisi on ilmaston kannalta paha, on sen viljellyssä pelloilta vapautuva metaani.) Jossain kohtaa viimeisen kahden vuoden aikana kuitenkin ruoan päästöt ehkä vähän unohtuivat ja aloin syömään sitä mitä milloinkin teki mieli (kuten ruokapäiväkirjastanikin näkee). Löysin myös sushin, jossa riisi yllättäen maistuikin hyvältä.

Suklaan lisäksi vähennyslistalla on jo usein mainittu naudanliha, juusto ja ehkä rahkaa ja jogurttiakin voisi vähän vähentään. Talvella myös kasvihuonesalaatit, -kurkut ja -tomaatit voisi jättää vähemmälle, vaikka talvi ilman näitä kuulostaa kyllä aika ankealta. Onneksi nyt on jo kevät, niin näitä saa pian syödä hyvällä omallatunnolla. Aasialaista ruokaakin voisi vähentää. En vaan haluaisi olla mikään vastarannankiiski lounaspaikkaa valittaessa. Voihan aasialaistakin kyllä valita kasvisversion. Riisi on kuitenkin naudanlihaan verrattuna pienempi paha.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s